Het gebruik van foto’s is voor veel bedrijven een lastig punt. Ga je eigen foto’s (laten) maken of kies je voor stockfoto’s? En als je dan voor stock gaat, betaal je dan voor die afbeeldingen of zoek je gratis stockfoto’s? We zetten de voor- en nadelen van gratis stockfoto’s, betaalde stockfoto’s en eigen foto’s voor je op een rij. Zo kun je zelf een passende afweging maken.

Drie nadelen gratis stockfoto’s

Er zijn veel sites met gratis stockfoto’s dus de verleiding is groot om deze te gebruiken. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits je je bewust bent van de volgende drie nadelen.

Overal dezelfde stockfoto’s tegenkomen

Eigenlijk hebben gratis stockfoto’s maar één voordeel: je betaalt er niet voor. Maar dat voordeel is tegelijkertijd een nadeel: veel mensen zoeken naar gratis stockfoto’s en vaak zoeken ze met dezelfde trefwoorden op dezelfde populaire sites, zoals Unsplash of Pixabay. Dat zorgt ervoor dat je sommige foto’s op meerdere plekken terugziet. Het is de vraag of je dat wilt en of dat bij het imago van je bedrijf past. Welke indruk krijgen sitebezoekers als ze op jouw site dezelfde afbeeldingen tegenkomen als op andere websites? Bestaat er een kans dat het afbreuk doet aan je imago? Als je die vraag niet met een duidelijk ‘nee’ kunt beantwoorden is het misschien goed om geen gratis stockfoto’s te gebruiken.

Gratis stockfoto’s zijn niet altijd echt gratis

Maar er speelt nog een ander nadeel waar veel gebruikers zich niet van bewust zijn. Dat is dat hier soms foto’s staan die je helemaal niet mag gebruiken. Bijvoorbeeld omdat ze mensen tonen die geen modelvrijwaringsovereenkomst hebben getekend, omdat ze een logo of privé eigendommen zoals huizen bevatten of een bekende toeristische attractie laten zien. Want wist je bijvoorbeeld dat een verlichte Eiffeltoren nooit rechtenvrij te gebruiken is? Dat foto’s hiervan misschien gratis te downloaden zijn betekent dus niet automatisch dat je er 100% zeker van kunt zijn dat je ze vrijelijk kunt gebruiken. Er kan toch een claim van een rechthebbende volgen.

Gratis stockfoto’s bieden een beperkte keus

Een derde nadeel is dat je op sites met gratis afbeeldingen niet altijd de afbeeldingen vindt die je zoekt. Of daar in ieder geval meer moeite voor moet doen. Want de modellen op deze foto’s worden niet betaald en willen daarom niet altijd herkenbaar in beeld. Kijk maar hoe vaak deze stockfoto’s mensen op hun rug tonen of slechts een deel van een lichaam. Dat is een nadeel als je bedenkt wat het doel van foto’s vaak is: het oog trekken en benaderbaar, persoonlijk en vriendelijk overkomen. Dat werkt het best met gezichten, omdat ons brein daarop is ingesteld. Zie je die niet terug op een foto dan oefent die afbeelding minder aantrekkingskracht uit.

Voor- en nadelen betaalde stockfoto’s

Ondanks de opkomst van gratis stockfoto’s zijn er nog steeds websites waar je stockfoto’s tegen betaling kunt downloaden. Daarmee omzeil je veel van de nadelen van de gratis stockfoto’s. Je hebt bovendien veel meer keus en de kwaliteit is vaak beter.

Maar ook in betaalde stockfoto’s zien we verschillen. Zoek je iets bijzonders dan vind je dat eerder op websites waar de prijzen wat hoger liggen. Zo heeft Getty Images vaak beelden die je niet op andere stockfoto sites ziet, maar de prijzen bij Getty Images zijn daarmee in lijn. Dat geldt ook voor de Premium collectie van Adobe Stock.

Andere stockfotowebsites zoals Shutterstock zijn goedkoper en bieden je vaak scherpe deals waarmee je binnen een maand 750 afbeeldingen kunt downloaden.

Deze betaalde fotosites bieden daarbij een extra zekerheid. Zij eisen namelijk van fotografen die beelden aanleveren dat de modellen op de foto’s een vrijwaringsverklaring hebben getekend. Daardoor weet je zeker dat ook de modellen geen bezwaar tegen jouw gebruik van hun beeltenis kunnen maken.

Voor- en nadelen eigen foto’s

Met eigen foto’s weet je zeker dat je beschikt over uniek materiaal dat exact laat zien wat jij wilt. De uitstraling van eigen foto’s sluit bovendien aan bij je merk en imago én je weet zeker dat de foto’s jouw doelen helpen realiseren. Dat zijn belangrijke voordelen, maar veel mensen denken vervolgens dat eigen foto’s vanwege de kosten niet haalbaar zijn. Maar die gedachte klopt lang niet altijd!

Je kunt de inzet van eigen foto’s namelijk zo aanpakken dat de kosten concurrerend of zelfs minder zijn dan bij het gebruik van goede stockfoto’s.

Eigen foto’s binnen je budget

Wil je liefst werken met eigen foto’s maar moet je daarbij wel binnen een bepaald budget blijven, dan zijn er afhankelijk van dat budget en het aantal foto’s dat je nodig hebt, twee oplossingen denkbaar.

De eerste oplossing is een combinatie van eigen fotografie in combinatie met (betaalde) stockfoto’s. De eigen foto’s gebruik je bijvoorbeeld op belangrijke pagina’s van je website, in drukwerk, in campagnes en voor de beeldbepalende (omslag)foto’s op social media en je nieuwsbrief. De stockfoto’s zet je dan in bij blogs en bij social media berichten. Deze oplossing is interessant als je wel een eigen look en authenticiteit wilt laten zien en daarvoor een beperkt aantal eigen foto’s nodig denkt te hebben.

De tweede oplossing is om op een vast moment van het jaar te inventariseren wat je denkt nodig te hebben aan beeld. Vervolgens vraag je een fotograaf om in een of meerdere dagen al het beeld achter elkaar te schieten, een selectie van een x aantal beelden te bewerken en gesorteerd aan te leveren.

Zo kun je tegen relatief lage kosten een eigen beeldbank realiseren. Je kunt dat werk ook spreiden over meerdere jaren, waarbij je bijvoorbeeld elk jaar een serie aanvullende beelden laat maken. Daarmee speel je bovendien in op veranderende omstandigheden, mensen, producten en diensten. Zo is je beeld altijd toekomstbestendig.

Deze oplossing vraagt om een goede planning en strategie en om een fotograaf die met je meedenkt zodat je een maximaal resultaat haalt uit de fotografiedag(en).

Fotografieadvies op maat

Wil je weten of eigen foto’s voor jou een goede oplossing zijn of wil je aan een eigen beeldbank werken maar weet je niet goed hoe je dat aanpakt? Neem contact op voor een vrijblijvend eerste advies.