Je hebt een serie foto’s nodig en dat vraagt om een professionele fotoshoot. Maar hoe zorg je ervoor dat die shoot de gewenste foto’s oplevert? We laten je zien welke stappen je kunt zetten voor een succesvolle zakelijke fotoshoot.

Bedenk welk resultaat je zoekt

Om maar met het moeilijkste te beginnen: stel vast wat de fotoshoot je moet opleveren. Dat resultaat kun je zowel in kwaliteit als kwantiteit definiëren. Bijvoorbeeld omdat je weet dat je komend jaar een x aantal nieuwsbrieven gaat versturen waarvoor je een omslagfoto nodig hebt. Met daarbij een aantal nieuwe pagina’s voor de website die op de planning staan. Of nieuw drukwerk dat in aantocht is en natuurlijk foto’s voor je social media kanalen. Door dat in kaart te brengen kun je het aantal foto’s dat je nodig hebt wel vaststellen.

Kwalitatieve eisen formuleren is vaak een stuk lastiger. Daarmee bedoelen we niet zozeer de kwaliteit van de foto’s. Die zit wel goed als je een professionele fotograaf inhuurt. Maar wel het beoogde effect dat je wilt bereiken met de foto’s. Bijvoorbeeld: ‘ik wil dat mensen ons door deze foto’s zien als een persoonlijk, betrokken bedrijf’. Of: ‘de foto’s moeten benadrukken dat we zeer competent en deskundig zijn’. Hoe lastig ook, het is belangrijk om hierover na te denken en dit met de fotograaf te bespreken. Dan mag je erop vertrouwen dat de foto’s straks de gewenste indruk geven.

Praktische tips voor een zakelijke fotoshoot

Onderstaande tips klinken misschien volkomen logisch. Toch gaat er bij fotoshoots regelmatig iets fout en dat kan voor onrust of zelfs voor een minder resultaat zorgen. Dus organiseer je een zakelijke fotoshoot met eigen medewerkers en locatie(s) dan kun je het volgende doen:

  1. Controleer de juiste locaties
    Verken de locaties eerst, of je nu binnen of buiten de bedrijfsmuren gaat fotograferen. Want soms denk je dat je een bepaalde locatie goed kent, maar dan kan er ondertussen toch iets anders zijn dan je je herinnert. Bijvoorbeeld omdat meubilair verplaatst is of omdat een wand ineens een echt niet matchende knalkleur had gekregen.
  2. Bespreek de locatie met de fotograaf
    Overleg met de fotograaf welke wensen of aanbevelingen deze heeft voor de locatie die je op het oog hebt. Bijvoorbeeld of er voldoende licht is of dat de ruimte misschien juist verduisterd moet kunnen worden. Ook kan een fotograaf aangeven hoeveel ruimte er nodig is om bijvoorbeeld een studio op te kunnen bouwen. En ten slotte kun je bespreken wat je doet bij onvoorziene omstandigheden. Bij een buitenlocatie kan het weer roet in het eten gooien, maar ook binnen kan er een kink in de kabel komen.
  3. Maak een briefing voor de fotograaf
    Zo weet hij/zij precies wat verwacht wordt. De ingrediënten voor een fotografiebriefing vind je hier.
  4. Maak een draaiboek
    Leg daar in vast wie op welk moment op welke plek voor de lens moeten verschijnen.
    Geef aan welke situaties daar gefotografeerd moeten worden en wie in welke situatie deelneemt. Maak een inschatting van de tijd die daarvoor nodig is. Dat kun je heel goed samen met de fotograaf doen.
  5. Maak een lijst met props
    Noteer welke materialen handig en noodzakelijk zijn om mee te nemen. Dat kunnen kantoorspullen zijn, accessoires, paraplu’s, snacks, schoonmaakartikelen (Glassex en een doekje zijn vaak handig) of een poster of ander presentatiemateriaal waarmee je extra bedrijfskleur toevoegt.
  6. Informeer alle deelnemers
    Veel mensen vinden het spannend om op de foto te gaan. Door ze vooraf goed te informeren over wat ze moeten doen, wat ze kunnen dragen en eventueel make-up neem je veel spanning weg. Bovendien loopt alles veel soepeler. Stuur mensen zo’n twee werkdagen voor de fotoshoot nog een korte reminder. Dat voorkomt misverstanden en mocht iemand toch ineens verhinderd zijn, dan word je daar op geattendeerd.
  7. Contactgegevens
    Zelfs als je iedereen vooraf meermalen hebt geïnformeerd, dan nog is er altijd iemand die niet op de juiste tijd op de juiste plek staat. Het is daarom handig als je een lijstje met de contactgegevens van alle betrokkenen bij je hebt. Op papier of in je telefoon.
  8. Telefoon
    Een goed opgeladen telefoon is een must, want je moet voor iedereen bereikbaar blijven. Wat dat betreft zijn een lader of een powerbank fijn om mee te hebben. Als is het maar vanwege het gevoel dat je daarmee echt op alles voorbereid bent.
  9. Laat ruimte voor improvisatie
    Dit lijkt in tegenspraak tot het maken van een draaiboek, maar is het niet. Als je in je draaiboek per scène of per locatie wat extra tijd opneemt, heb je een buffer bij vertraging of andere tegenslag. Maar extra tijd is ook handig om een fotograaf te laten experimenteren met bijvoorbeeld een net even andere opstelling, camerahoek of licht. Dat blijkt vaak waardevolle extra foto’s op te leveren!

De juiste fotograaf kiezen

Zo’n checklist voor een zakelijke fotoshoot is op zich handig, maar het begint natuurlijk met het kiezen van een fotograaf. Misschien werk je al met een vaste fotograaf samen (en misschien zelfs met ons). Maar mocht dat niet zo zijn, dan geeft dit artikel je handige tips om een goede fotograaf te kiezen.

Hulp bij een zakelijke fotoshoot

We helpen iedere dag opdrachtgevers met het organiseren van een professionele fotoshoot. Dat scheelt jou als opdrachtgever veel tijd én je weet zeker dat alles tijdens de shoot op rolletjes loopt. Wil je daar eens over van gedachten wisselen? Stuur ons een mail of bel ons en we denken direct  met je mee.